onsdag 9 januari 2013

Laborationsrapport pH


Syfte: Lära sig mäta Ph-värde och veta vad som händer med Ph-värdet i munnen när man äter och dricker. 

uppgift: Mät ph-värdet i munnen före förtäring efter förtäring och efter att ha använt tandkräm. 

hypotes: Jag tror att jag först är neutral i munnen, när jag ätit en godisbit tror jag att jag kommer vara sur i munnen. när jag har sköljt munnen med tandkräm så tror jag blir neutral igen. 

Material: 1. pH papper 2. godis 3. tandkräm 

utförande: 1. Mät pH i munnen
  1. ät drick
  2. mät Ph
  3. skölj munnen med tandkräm
  4. mät Ph igen 


resultat:

1. pH 7  neutral
3. 6,5 sur
5. 7 neutral


Slutsats: 

Min hypotes stämde helt perfekt, det blev precis som jag hade trott. Jag hade helt neutral i munnen först efter förtärningen hade jag lite surt men ändå nästan 7. Jag har en jätte bra saliv produktion och den neutraliserar allt i munnen så att mitt pH värde är neutralt.  

De som drack juice hade mycket mer surt pH. 

syrorna fäte på tänderna och tandkrämen neutraliserar det för att förhindra håll t tänderna. 

en förbättring kunde vara att vi skulle kunna ha lite större godis bitar. pH papperna är inte så exakta så det är inte så exakta mätvärden.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar