fredag 7 september 2012

Svenska: läsa mellan raderna





1 (s 35)  Nora gör mål och säger: 
”Det kändes skönt, som att komma ut i solskenet en sommarmorgon.”
Hur skulle du tolka denna mening?
  1. Att Nora får tillbaka lite självförtroende.
  2. Att Nora gillade att vara i centrum.
  3. Att Nora gillade att vara utomhus.

Svar: Jag skulle tolka meningen att Nora får tillbaka sitt självförtroende alltså A. 

2 (s 35 ) ”Dom andra i laget kramade om mig. Alla utom Fanny som var tvungen att knyta sina skor.” Hur tolkar du Fannys reaktion?

Svar: Jag tror att Fanny var avundsjuk på Nora, att det var hon som gjorde målet och att alla kramade om henne. Och hon tycker inte om Nora sen innan. 
Och då tog hon ursäkten med att knyta skorna för att själv inte behöva krama Nora. 

3 (s 39 + 44 med flera) Hur tolkar du de kortare texterna i kursiv stil som dyker upp mellan kapitlena? Vilken funktion har de?


Svar: Deras funktion är att på så sätt vissa de vad hon känner och tänker. 

4 (s 46) Nora och Karin sitter och väntar på bussen efter ”överfallet” i duschrummet. Då säger Karin:
”-Alla hatar mig.Utom du.
Det kändes som om någon hängt på mig en ryggsäck som var så tung att jag nästan ramlade baklänges.”
Hur tolkar du Noras reaktion?

Svar: Jag tror att Nora fick lite skuldkänslor för att hon egentligen vill få tillbaka sin förra bästa vän, medan Karin verkligen trodde att hon hade fått en bra kompis. Det var förmycket att få veta för att Nora egentligen inte hade hjälpt henne. 

5 (s 51 + 52) I slutet på sidan 52 står det: ”Nu såg jag på Sabina att hon var rädd för Nadjas skull.”  (Nadja =Sabinas syster) Vad är det Sabina är rädd för? (Du behöver läsa både sida 51 och 52.)

Svar:  Sabina var rädd för att hennes syster Nadja skulle bli som deras mamma, att hon skulle dricka sig full nästan varje dag och bara försvinna utan spår. Det räcker att Sabina har en sådan mamma.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar