torsdag 22 november 2012

Laborationsraport olika färger i blad



Syfte: Förstå att det finns olika färgämnen i blad och lära sig om kromatografi.

Uppgift: Undersök vilka färgämnen som finns i blad. 

Hypotes: Jag trodde att det färgerna skulle visa sig så som de gjorde, men det var bara för att min syster en gång gjort laborationen innan och sen provade vi den hemma. Så jag var beredd på resultatet.  

Material: blad, mortel, aceton, bägare, sax, filtrerpapper, spatel. 

Utförande: 
1. Vi tog ett blad och klippte bladet i små bitar.  
2. Sedan hällde vi in lite aceton i morteln,
3. Sedan mosade vi bladet och acetonet tills vi fick en mörkgrön färg
4. Sedan hällde vi i blandningen i en bägare
5. Sedan la vi in filtrerpappret i och höll det där i en halv timme. 

Resultat: Resultatet blev lyckat färgerna steg upp på pappret och det blev de färgerna som skulle komma fram. 

Slutsatsen: Min hypotes var korrekt för att jag tidigare har gjort laborationen med min syster. 

I blad finns det flera av klorofyll, grön, gul och röd. 
Det finns mest av det gröna klorofyllet det är därför bladen är gröna. 
På hösten bryts det gröna klorofyllet ner. Trädet suger in det och använder som näring. Kvar finns då de andra klorofyllen, gult och rött. 

De olika klorofyllen an fånga upp olika våglängder av ljus. 
Ljus är en elektromagnetisk vågrörelse. Mörkare ljus harlängre vågrörelse. 
På hösten går solen ner tdigt, vi har ett mörkare ljus som glt och rött klorofyll kan fånga upp.  




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar